نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد | وضعیت شهر مشهد در بودجه ۱۴۰۳ چگونه است؟ خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم
سرخط خبرها

بازشدن گره کور پرونده اراضی فتح آباد مشهد در آینده نزدیک

  • کد خبر: ۱۱۱۹۲۹
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
بازشدن گره کور پرونده اراضی فتح آباد مشهد در آینده نزدیک
بازشدن گره کور پرونده اراضی فتح آباد در آینده نزدیک، نتیجه نشست اعضای شورای شهر مشهد با اهالی منطقه ۲ مشهد است.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ همه مشکلات از زمانی شروع شد که مالکان اراضی بزرگ مقیاس در محدوده منطقه شهید طرح‎چی یا همان خین عرب مشهد تصمیم گرفتند زمین‌های خود را بفروشند و به دلیل وسعت چشمگیر این اراضی، آن را به صد‌ها زمین کوچک مقیاس تقسیم کردند تا افراد بسیاری با امید‌های دور و دراز برای خانه دارشدن پای میز معامله برای خرید این زمین‌ها بیایند و سرمایه زندگی خود را در ازای قطعه زمینی معامله کنند که علاوه بر کاربری زراعی، در حریم مسیل قرار دارد و دریافت پروانه برای ساخت املاک مسکونی در آن غیرممکن است.

حالا این موضوع به بزرگ‌ترین چالش منطقه و مطالبه واحد اهالی محله فتح آباد تبدیل شده است تا مدیریت شهری به نحوی وارد عمل شود که بدون متضررشدن مردم، گره کور این زمین‌ها باز شود. براین اساس در ادامه سلسله جلسات «پای حرف مردم» این بار جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با حضور در مسجد حضرت اباالفضل (ع) محله فتح آباد مهمان اهالی منطقه شهید طرح چی شدند تا درد دل ساکنان این منطقه را از نزدیک بشنوند و پیگیر مشکلات آن‌ها باشند.

باید کانال آب منطقه متروکه اعلام شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد در این نشست، با بیان اینکه طولانی شدن پیگیری‌های اداری و قوانین و مقررات چالش برانگیز زمینه ساز سنگ اندازی در روند تحقق مطالبات مردم می‌شود، گفت: تنها درصورتی می‌توان پرونده صدور پروانه‌های ساخت ملک مسکونی در اراضی محله فتح آباد را حل کرد که کانال آب منطقه متروکه شود و کارشناسان متقاعد شوند که اساسا امکان جاری شدن سیل در این راه آبه وجود ندارد.

حجت الاسلام منصوریان با تأکید بر اینکه بایدمستنداتی وجود داشته باشد که نشان دهد جریان سیل از بالادست منحرف می‌شود و خطر سیل ساختمان‌هایی را که در این منطقه ساخته می‌شوند، تهدید نمی‌کند، افزود: به همین دلیل تلاش مدیریت شهری نه تنها سنگ اندازی در مسیر خواست مردم نیست بلکه حفاظت از سرمایه‌های آن هاست تا مبادبا وقوع یک سیل شاهد بروز بحران در این منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه تا اواخر هفته آینده، گزارش نهایی کارشناسان به شهرداری ارسال می‌شود تا طبق ماده ۱۱ آیین نامه توزیع عادلانه آب کانال آب محله فتح آباد متروکه اعلام شود گفت: پس از این با فراهم شدن امکان صدور پروانه‌های ساخت برای این زمین ها، به دنبال این هستیم که خانواده‌ها بتوانند همان طور که خودشان می‌خواهند در این محله مسکن بسازند و به این ترتیب، بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی این منطقه به گونه‌ای سازمان پیدا کند.

مژده تخفیف ۴۰ درصدی برای شهروندان قانونمند

یکی از دغدغه‌های مشترک مردم در این جلسه، مسئله هزینه دریافت پروانه ساخت و مبالغ پرداختی از سوی شهروندان برای این دریافت مجوز بود که پاسخ به این موضوع به طور خاص در سخنان رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک مطرح شد. ایمان فرهمندی در این نشست گفت: تصمیم کمیسیون عمران در باره تعدادی از شهروندان ساکن در منطقه ۲ که سال گذشته برای دریافت پروانه ساخت بنای مسکونی در زمین‌های خود اقدام و حتی در موارد خاص، مبالغی را هم پرداخت کرده اند، این است که به پاس پایبندی این همشهریان به قوانین شهری، نه تنها هزینه‎کرد آن‌ها ابطال نخواهد شد، بلکه ضمن تسهیل ادامه پیگیری‌های آن ها، برای هزینه‌های باقی مانده شان تخفیف چهل درصدی تصویب و به مرحله اجرا رسیده است.

وی تصریح کرد: پس از نهایی شدن پیگیری‌های شورا و مسئولان شهری، این شهروندان از ۴۰ درصد تخفیف برای ادامه پیگیری‌های خود در زمینه دریافت پروانه ساخت بهره مند می‌شوند.

تسریع در پرونده اراضی فتح آباد

عضو کمیته نظارت بر منطقه ۲ شورای شهر نیز بر ضرورت احصای کامل نقشه راه‌های آبی در منطقه ۲ مشهد تأکید کرد و گفت: اداره آب و فاضلاب منطقه مکلف شده است هرچه سریع‌تر نقشه جامعی از کانال آب اصلی منطقه که دو متر عرض و چهار متر عمق دارد، تهیه کند تا پس از مطرح شدن آن در جلسه کارشناسی، به صدور نتیجه نهایی بینجامد و متروکه بودن کانال، محرز شود. غلامحسین صاحبی همچنین یادآور شد که تسریع تعیین تکلیف پرونده چندساله اراضی فتح آباد، اولویت راهبردی شورای ششم است.

رفع اختلافات سازمانی زمینه ساز حل چالش فتح آباد

اگرچه تا پیش از این میان دستگاه‌های مختلف اختلاف نظر‌هایی در زمینه رسمیت اسناد ملکی اراضی فتح آباد وجود داشته و این اختلاف تا جایی بالا گرفته است که برخی از مسئولان شهری قائل به غیرقانونی بودن مالکیت صاحبان زمین‌ها بوده اند، اما در ماه‌های اخیر، با اراده قاطع مدیریت شهری در تعیین تکلیف نهایی این گره کور، مردم محله فتح آباد امیدوار هستند که به زودی امکان صدور پروانه ساخت برای زمین هایشان را خواهند داشت.

نایب رئیس شورای شهر در سخنان خود با اشاره به این نکته گفت: اگرچه امکان جانمایی این اراضی در طرح تفصیلی شهر وجود ندارد و تکمیل طرح اولیه ساخت اراضی شامل فضای سبز، فضای آموزشی و سایر سرانه‌ها هم در گرو اعلام نظر نهایی کارگروه کارشناسی اداره آب منطقه‌ای است، امیدواریم که ارسال صورت جلسه کارشناسی به شهرداری، مقدمه‌ای برای متروکه شدن کانال آب محله فتح آباد و صدور پروانه‌های ساخت برای اراضی آن باشد.

مهدی ناصحی تأکید کرد که مرجع اصلی تهیه طرح تفصیلی اداره کل راه و شهرسازی است و پس از این، طرح آماده شده به شهرداری منطقه می‌آید تا پس از بررسی نهایی و تصویب، به مرحله اجرا برسد. پس از این، اجرای فضا‌های فرعی همچون فضای سبز، فضای آموزشی و همچنین تعیین محدوده خیابان‌ها در دستورکار قرار خواهد گرفت.

قطار بحران فتح آباد در ایستگاه پایانی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->